Kaavoitusta koskeva asukasvuorovaikutus lainsäädännössä
Tässä blogikirjoituksessa esitelen lyhyesti, mitä maankäytön suunnittelua ja rakentamista koskevassa lainsäädännössä säädetään asukasvuorovaikutuksesta. Lisäksi käyn läpi
lyhyesti kaavaprosessin vaiheet. Viittaan lainsäädännön osalta yksinkertaisuuden
vuoksi vain pykäliin (§-merkki), vaikka ympäristöoikeuden opinnoissa
edellytettiinkin pykälien jakamista momentteihin, momenttien jakamista kohtiin
ja kohtien jakamista alakohtiin.
Maankäyttö- ja
rakennuslain (132/1991)1 §:ssä säädetään, että lain tavoitteena on turvata
jokaisen osallistumismahdollisuudet asioiden valmistelussa. Lisäksi lain tavoitteena
on turvata vuorovaikutteisuus, asiantuntemuksen monipuolisuus ja avoin tiedotus
käsiteltävinä olevista asioista. Lain 6 §:ssä säädetään, että kaavaa
valmisteltaessa on oltava vuorovaikutuksessa niiden henkilöiden ja yhteisöjen
kanssa, joiden oloihin tai etuihin kaava saattaa huomattavasti vaikuttaa.
Samassa yhteydessä mainitaan, että kaavoja valmistelevien viranomaisten on
tiedotettava kaavoituksesta sillä tavoin, että niillä, joita asia koskee, on
mahdollisuus seurata kaavoitusta ja vaikuttaa siihen. Lain 62 §:ssä säädetään,
että kaavoitusmenettely tulee järjestää niin, että alueen maanomistajilla ja
niillä, joiden asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin kaava saattaa
huomattavasti vaikuttaa, on mahdollisuus osallistua kaavan valmisteluun,
arvioida kaavoituksen vaikutuksia ja lausua kirjallisesti tai suullisesti
mielipiteensä asiasta. Lain 63 §:ssä mainitaan, että kaavoituksen vireilletulosta
on ilmoitettava niin, että osallisilla on mahdollisuus saada tietoja
kaavoituksen lähtökohdista, aikataulusta sekä osallistumis- ja
arviointimenettelystä.
Seuraavaksi on hyvä
kerrata kaavoituksen vaiheet: osallistumis- ja arviointisuunnitelma, kaavaluonnos,
kaavaehdotus, kaavan hyväksyminen ja kaavan voimaantulo. Kaavahanke käynnistyy
osallistumis- ja arviointisuunnitelman laadinnalla. Siinä kerrotaan
kaavoitustyön tavoitteista, lähtökohdista, aikataulusta, vaikutusten
arviointimenetelmistä sekä siitä, miten kaavan valmisteluun voi osallistua ja,
miten kaavatyön edistymisestä tiedotetaan. Maankäyttö- ja rakennusasetuksen (895/1991) 30 a §:n mukaan osallistumis- ja arviointisuunnitelma on asetettava kunnassa julkisesti nähtäville ja osallisille on varattava mahdollisuus esittää siitä mielipiteensä. Mielipiteen jättämiselle varattavan ajan on oltava pituudeltaan vähintään 30 vuorokautta. Kaavan suunnittelutyö ja
vuorovaikutus osallisten kanssa painottuvat voimakkaimmin
kaavaluonnosvaiheeseen. Kaavaluonnoksessa kuvataan alustavasti
suunnittelualueen eri osien käyttötarkoitukset ja esitetään mm. rakentamisen
määrä sekä sen sijoittuminen. Kaavaluonnoksessa on tyypillistä esitellä
alueiden käyttöä sääteleviä määräyksiä, kuten rakennusoikeuksia. Kaavaluonnos
ja muu kaavan valmisteluaineisto, kuten erilaiset selvitykset pidetään kunnassa
julkisesti nähtävillä siten, kun osallistumis- ja arviointisuunnitelmassa on
määritelty. Esilläoloaikana osallisilla on mahdollisuus esittää mielipiteensä kaavaluonnoksesta. Kaavaluonnosvaihetta seuraa kaavaehdotusvaihe. Siinä on
mahdollisuuksien mukaan huomioitu kaavaluonnoksesta saadut mielipiteet.
Kaavaehdotus on viimeistelty versio kaavaluonnoksesta päätöksentekoa varten.
Kaavaehdotus sisältää kaavakartan kaikkine merkintöineen ja määräyksineen sekä
kaavaselostuksen. Maankäyttö- ja rakennusasetuksen (895/1999) 19 §:ssä ja 27
§:ssä säädetään, että kaavaehdotus on pidettävä kunnassa julkisesti nähtävillä
vähintään 30 päivän ajan. Kuntalaisilla ja muilla osallisilla on tuona aikana
mahdollisuus tehdä muistutus kaavaehdotuksesta. Jos
osalliset eivät jätä muistutuksia kaavaehdotuksesta sen nähtävilläoloaikana,
etenee kaavaehdotus kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi. Tässä vaiheessa
osallisilla on kuitenkin vielä mahdollisuus esittää tyytymättömyytensä
kaavaedotukseen valittamalla hallinto-oikeuteen ja siitä edelleen korkeimpaan
hallinto-oikeuteen. Jos kaavan hyväksymispäätöksestä ei valiteta, astuu kaava
voimaan, kun sen hyväksymispäätöksestä on kuulutettu siten, kun kunnalliset
ilmoitukset kussakin kunnassa julkaistaan. Jos taas kunnanvaltuuston
hyväksymispäätöksestä valitetaan, kaava astuu voimaan vain siinä tapauksessa,
että valitukset hylätään korkeimmissa oikeusasteissa.Piirtämäni kuvan tarkoituksena on havainnollistaa kaavaprosessin kulkua ja niitä prosessin vaiheita, joissa asukkaille tarjotaan mahdollisuutta osallistua. |
Seuraavassa blogikirjoituksessa esitellään kaavaluonnos- ja kaavaehdotusvaiheissa käytettäviä osallistumis- ja vuorovaikutusmenetelmiä sekä pohditaan niiden toimivuutta.
Kommentit
Lähetä kommentti